Get Adobe Flash player

BIP LO2Brzeg

proces sledczy 20180313 1049927316Proces śledczy nie tylko w teorii

Proces śledczy to szeroko rozumiane pojęcie, którego definicja obejmuje wszelkie działania podejmowane na celu rozwiązania spraw takich jak przestępstwa, a więc ujawnienia sprawcy i oskarżenia go.

Wielu z nas niejednokrotnie spotkało się z tym terminem w telewizji, na kartach książek lub w internecie, jednak jedynie nielicznym udało się doświadczyć go w praktyce. Jak naprawdę wygląda rozprawa sądowa? Na jakich zasadach powinno opierać się przesłuchanie? Czy możliwym jest zidentyfikować człowieka jedynie po jego odcisku palca? Jak wiele o tożsamości sprawcy mówi miejsce zbrodni oraz sposób jej dokonania? I wreszcie: czy jesteśmy w stanie rozpoznać kłamstwo?
     By odpowiedzieć na te i inne równie nurtujące pytania, 7 marca 2018 roku uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta w Brzegu wraz z panią wicedyrektor Iwoną Pasierską oraz panią Agnieszką Sobów wybrali się do Opola, gdzie uczestniczyli w projekcie naukowym dla młodzieży ponadgimnazjalnej, przygotowanym przez studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego, Proces śledczy w praktyce. Obejmował on cykl czterech interaktywnych wykładów, podczas których nasi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu kryminalistyki, kryminologii oraz prawa karnego. Zgłębili oni tajniki profilowania kryminalnego, zapoznali się z przebiegiem przesłuchań, własnoręcznie zdjęli odciski palców z miejsca zbrodni, a także uczestniczyli w symulacji prawdziwej rozprawy karnej. A to wszystko w zaledwie kilka godzin!
     Profilowanie kryminalne, a więc tematyka pierwszego wykładu, który poprowadził student UO Michał Jaśkowiec, to dostarczanie zwięzłej i krótkiej charakterystyki sprawcy, która mogłaby pomóc organom ścigania zawęzić krąg podejrzanych. Jest to połączenie wielu dziedzin nauki, m.in. psychologii, kryminologii, statystyki kryminalnej czy medycyny sądowej. Jak dotąd z pojęciem profilowania mogliśmy spotkać się jedynie w książkach czy telewizji, jednak wykłady przybliżyły uczniom Nowego Ogólniaka tajniki owej dziedziny. Mieli okazję poznać różnicę między profilowaniem a typowaniem, zobaczyć, jak charakterystyka przestępców zmieniała się na przestrzeni lat, a nawet zapoznać się z kilkoma profilami prawdziwych zbrodniarzy.
     Kolejne zajęcia dotyczyły rozprawy karnej, a właściwie… one BYŁY rozprawą karną. Tym razem uczestnicy mogli nie tylko zobaczyć i usłyszeć, ale i poczuć się jak w sądzie, zasiadając na widowni sali sądowej. To właśnie na ich oczach rozegrała się symulacja rozprawy, w której wzięli udział nie tylko odgrywający role urzędowe członkowie Koła Naukowego Prawa Karnego Wokanda, ale i nasi uczniowie. Wcielili się oni w role świadków. Musieli więc składać zeznania przed sądem. Niemniej tym razem, dla odmiany, o winie oskarżonego orzekła publiczność. A tuż po zakończonej rozprawie wszyscy uczestnicy procesu mieli możliwość przymierzenia sądowej togi. Kto wie, może niektórzy z nich za kilka lat ubiorą ją jeszcze niejednokrotnie?
     Tuż po rozprawie licealistów czekało kolejne wyzwanie – mieli bowiem podjąć się analizy dowodów na miejscu zbrodni. Jak się okazało, zadanie to bynajmniej nie należało do najłatwiejszych. Na początku ochotnicy musieli ubrać specjalny kombinezon ochronny – tak jak w przypadku prawdziwego morderstwa. Tajników daktyloskopii uchylili im studenci Koła Naukowego Kryminologów i Kryminalistyków, którzy z prawdziwą pasją opowiedzieli o pracy technika kryminalnego oraz przytoczyli dosyć drastyczne historie związane z tym zawodem. I choć liczba rozmaitych narzędzi w walizce kryminalistycznej mogła przytłaczać, a obecność krwi – nawet sztucznej – przyprawiać o dreszcze, należy pamiętać, że nie ma przecież zadania, z którym – jak udowodnili także tym razem – uczniowie Nowego Ogólniaka, by sobie nie poradzili!
     Ostatnim już, wieńczącym cały projekt wykładem, był ten przygotowany przez studenta UO Marcina Adamczyka, dotyczący przesłuchania w postępowaniu karnym. Podczas jego trwania skonfrontował on obraz przesłuchania, jaki zapewne wielu z nas doskonale zna z filmów i telewizji, z rzeczywistością. Jak się okazało, na żywo nie wszystko zawsze idzie jak po maśle. Uczestnicy dowiedzieli się, jak zadawać pytania – bo choć mogłoby się wydawać, że to nic trudnego, tak naprawdę umiejętny dobór słów jest sztuką, którą przesłuchujący powinien opanować do perfekcji. Uczniowie mogli poznać również kilka metod wykrywania kłamstwa, zapoznali się z pojęciem mikroekspresji, a ćwiczenia praktyczne wykazały jedynie ich spostrzegawczość oraz bystrość umysłu.
     Gdy po kilku intensywnych, acz dobrze spożytkowanych godzinach Proces śledczy w praktyce dobiegł końca, każdy otrzymał pamiątkowy dyplom za uczestnictwo w projekcie. Mimo iż po tylu emocjach wszyscy wrócili do domów wyczerpani, dobry humor wciąż nie przestawał im dopisywać. Z całą pewnością zapamiętają ten dzień na długo.
    Jacek Wszoła

galeria zdjęć

Najlepsi uczniowie 2017

Brązowa tarcza

2017-brazowe-liceum-perspektywy

Szkoła z klasą

certyfikat szkola z klasa midi

Wiarygodna Szkoła

  • Wiarygodna_szkola
  • Wiarygodna_szkola

Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2018
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Wyszukiwarka

Wspierają nas

Aktualnie odwiedzający:

Odwiedza nas 308 gości oraz 0 użytkowników.

Wspieramy